مهر بررسی کرد؛

چشم طمع تل آویو به گاز لبنان/ انگشتان مقاومت روی ماشه است

چشم طمع تل آویو به گاز لبنان/ انگشتان مقاومت روی ماشه است

رژیم صهیونیستی از ورود یک کشتی حفاری به کاریش واقع در منطقه مورد منازعه، به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف گاز در آن خبر داده، که این موضوع اعتراض لبنانی‌ها را به همراه داشته است.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: به تازگی شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در منطقه مورد مناقشه میان لبنان و فلسطین اشغالی را از تل‌آویو گرفته و در این چارچوب رژیم صهیونیستی از ورود یک کشتی حفاری به این میدان به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف گاز در آن خبر داده است که با اعتراض لبنانی‌ها همراه بود.

میدان کاریش کجاست؟

میدان کاریش یک میدان نفت و گاز دریایی است که در حدود ۱۰۰ کیلومتری از سواحل فلسطین اشغالی قرار دارد و بر اساس برآوردهای ۱.۳ تریلیون فوت مکعتب ذخایر دارد. برآوردهای اولیه شرکت آمریکایی نوبل انرژی ذخایر آن را ۱.۸ تریلیون فوت مکعب تخمین زده است.

مساحت این میدان حدود ۱۵۰ کیلومترمربع است. نزدیکترین نقطه آن در مسافت حدود ۴ کیلومتری از مرز منطقه لبنانی که بلوک شماره ۸ قرار دارد و در ۶ کیلومتری از بلوک شماره ۹ واقع شده است.

چشم طمع تل آویو به گاز لبنان/ انگشتان مقاومت روی ماشه است

کارشناسان معتقدند که دشمن صهیونیستی مصمم است از سردرگمی لبنان در پرونده‌های متعدد داخلی و خارجی به‌ویژه بعد از انتخابات پارلمانی این کشور و تشکیل دولت جدید حداکثر بهره‌برداری را بکند و بدون اینکه منتظر آغاز دور جدیدی از مذاکرات غیرمستقیم با تیم لبنانی بماند، اقدام به بهره‌برداری از منابع نفت و گاز در منطقه مورد مناقشه کند.

واکنش حزب الله

«شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی گفت: اگر دولت لبنان نقض مرزهای دریایی را از سوی رژیم صهیونیستی اعلام کند، حزب الله آماده هر گونه اقدام علیه عملیات کاوش گاز در مناطق دریایی مورد مناقشه است.زمانی که دولت لبنان بگوید رژیم صهیونیستی به آب و نفت ما دست درازی می‌کند، ما آمادگی داریم با ابزارهای مناسب از دست درازی صهیونیست‌ها به ثروت‌های نفتی و گازی لبنان جلوگیری کنیم. این موضوع اکنون نیازمند تصمیم و نظر قاطع دولت لبنان است، اینکه آیا کشتی رژیم صهیونیستی در منطقه مورد مناقشه فعالیت می‌کند یا خیر، یا اینکه دولت در مورد مرزها و خط مذاکره تصمیم گرفته است یا خیر.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید فشار و جدیت بیشتری در مورد مسئله ترسیم مرزهای دریایی داشته باشد، عنوان کرد: اگر مذاکرات غیر مستقیم (با واسطه آمریکا) به بن بست برسد، دولت باید پایان یا به بن بست رسیدن آن را اعلام کند، اما به انتظار پیشنهادات آمریکایی‌ها نشستن، واقع بینانه نیست و با حقوق ملت لبنان سازگاری ندارد و این اقدام وقت تلف کردن است.

معاون دبیر کل حزب الله در پاسخ به سوالی در مورد ایجاد ضرب الاجل برای دولت در این زمینه گفت: ما برای دولت ضرب الاجل تعیین نمی‌کنیم، دولت فراتر از همه است و مسیر خود را تعیین می‌کند و ما در چنین تصمیم گیری هایی زیر چتر دولت قرار داریم. اما دولت را تشویق به تسریع در این مورد می‌کنیم، اینکه برای خود ضرب الاجلی تعیین کند، چرا که چنین موضوع مهمی نباید بلاتکلیف بماند، ملت باید بدانند که تعرض و دست درازی صورت گرفته است یا خیر، منطقه مورد مناقشه است یا خیر. ما از دولت لبنان می‌خواهیم که تصمیم خود را هر چه سریع‌تر اتخاذ کند و با توجه به اینکه ما هم بخشی از این دولت هستیم، تلاش می‌کنیم مواضع مناسب در این زمینه هر چه سریع‌تر اتخاذ شود.

وی تاکید کرد: تصمیم حزب الله روشن است، وقتی دولت بگوید این منطقه مورد مناقشه است و رژیم صهیونیستی به آن تعرض کرد به آن واکنش نشان خواهیم داد. اما اگر دولت چنین موضوعی را مطرح نکند و اعلام کند هنوز در مرحله بررسی است، ما تا روشن شدن مسئله منتظر می‌مانیم. کسی اعلام نکرده است این منطقه مورد مناقشه بوده و کشتی دشمن وارد آن شده است، تمام آنچه که اعلام کرده اند این است که ما نگران امکان وجود تعرض هستیم.

در همین حال «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی روز یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده به بیروت خواهد آمد.

واکنش لبنان به اقدام صهیونیستها خیلی مهم است

سرتیپ امین حطیط کارشناس نظامی و راهبردی تاکید کرد: رژیم اشغالگر صهیونیستی، آماده جنگ نیست. مانورهای اخیرش به خوبی نشان می دهد که آماده جنگ نیست.

وی این احتمال را مردود دانست که اسرائیل با ترانزیت یک کشتی استخراج گاز به سمت میدان فراساحلی کاریش، اقدام تحریک آمیز برای وارد شدن به جنگ علیه لبنان کند و تاکید کرد که این روند تنها آزمایشی برای تحت فشار قرار دادن لبنان است.

این کارشناس راهبردی با بیان اینکه اگر لبنان اعلام کند این عملیات اسرائیل نقض حقوق لبنان است، مقاومت در عرض چند دقیقه می تواند بر سر دشمن آتش ببارد و آن را از نقض حقوق لبنان منصرف کند، هشدار داد: اگر لبنان سکوت کند، دشمن احساس می کند در موضع لبنان به موفقیت رسیده است، و به کار خود در میدان کاریش ادامه می‌دهد و کار را تمام شده فرض می کند.

رئیس کمیته ملی پیگیری ترسیم مرزهای لبنان: یک خط معتبر داریم و آن هم خط ۲۹ است

«عمران زهوی» رئیس کمیته ملی پیگیری ترسیم مرزهای لبنان گفت: طبق توافقات جدید و قدیم و طبق قانون دریاها، خط ۲۳، خط ۱ و خط هوف همگی خطوط حذف شده هستند و بنابراین ما یک خط معتبر داریم و آن هم خط ۲۹ است.

وی تصریح کرد: لبنانی‌ها باید حق خود را حفظ کنند و از موضع قدرت مذاکره کنند. ارتش لبنان امروز تجربه خوبی دارد و آنچه لازم است اقدام دولت لبنان در اصلاح دستور شماره ۶۴۳۳ است تا بتوانیم به سمت مذاکره برویم و حقوق لبنان در خط ۲۹ را تثبیت کنیم.

زهوی با بیان اینکه «آموس هوکشتاین» میانجی‎گر آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی، صادق و بی طرف نیست، افزود: حضور هوکشتاین چیز جدیدی ارائه نمی‌دهد.میانجی‎گر آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی، صادق و بی طرف نیست، افزود: حضور هوکشتاین چیز جدیدی ارائه نمی‌دهد.

وی با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای دست اندازی به منافع نفتی در میدان نفتی «کاریش» گفت که چهار چاه گاز در این میدان وجود دارد که صهیونیستها در تلاش برای استخراج گاز از آنها هستند.

«بسام یاسین» رئیس هیئت مذاکره کننده فنی نظامی لبنان در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی در این باره گفت: خطوط مرز دریایی محسوب نمی شوند بلکه بر اساس آن گفتگو انجام می شود.

وی افزود: اسرائیل می خواهد که لبنان را در مقابل عمل انجام شده قرار بدهد. خط ۲۳ خط اسرائیلی است و قانونی نیست. طبق قوانین بین المللی اگر از هر چاهی نفت یا گازی استخراج شود، آن میدان نفت و گاز خارج از نزاع کنونی خواهد بود و در دست طرفی خواهد بود استخراج کرده است.

یاسین گفت: اهمیت خط ۲۹ این است که میدان کاریش را به دو نیم تبدیل می کند. چشم پوشی از خط ۲۹ به مثابه امتیازدهی و دادن مساحت زیاد به صهیونیستهاست. فکر نمی کنم که هیچ طرف لبنانی خواهان دست برداشتن از خط ۲۹ باشد. لبنان اگر خط ۲۳ را مورد توجه قرار دهد بسیار زیان خواهد دید. ما باید خط ۲۹ را در سازمان ملل ملاک قرار دهیم و به شرکت انرژی هم هشدار می دهیم که در محاسبات خود تجدید نظر کند. تن دادن به خط هوف به مفهوم از دست رفتن ۱۸۰۰ کیلومتر مربع استباید خط ۲۹ را در سازمان ملل ملاک قرار دهیم و به شرکت انرژی هم هشدار می دهیم که در محاسبات خود تجدید نظر کند. تن دادن به خط هوف به مفهوم از دست رفتن ۱۸۰۰ کیلومتر مربع است.

خط هوف چیست؟

«فردریک هوف»، دیپلمات کهنه کار و افسر سابق ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۲ به عنوان نماینده آمریکا و رئیس هیئت میانجی‌گری آمریکا در پرونده مرزبندی لبنان و رژیم صهیونیستی تعیین شد. این طرف آمریکایی با ادعای میانجیگیری خطی را ترسیم کرد که به موجب آن لبنان از ۸۶۰ کیلومتر مساحت دریایی خود محروم می‌شد؛ خطی که به «خط هوف» معروف گشت.

چشم طمع تل آویو به گاز لبنان/ انگشتان مقاومت روی ماشه است

رئیس هیئت مذاکره کننده فنی نظامی لبنان در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی تاکید کرد: لبنان باید بر حق خود در سازمان ملل اصرار ورزد و ما از طریق گفتگو این حق را تثبیت می کنیم.

اسرائیلی ها در گفتگو نتوانستند امتیازی از ما بگیرند و پرونده را سیاسی کردند. اگر اسرائیل بر میدان کاریش چنگ بیاندازد، ۳۰ درصد از انرژی داخل این رژیم به مدت سی سال تامین خواهد شد.

اسرائیل جرات روی آوردن به اقدام نظامی با لبنان را ندارد

درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی هم گفت: این تهدیدات جدی نیست زیرا دشمن می داند که ما قوی هستیم. اسرائیل جرات روی آوردن به اقدام نظامی با لبنان را ندارد. آموس هوکشتاین میانجی گر آمریکایی هم حامی منافع اسرائیل است. ما به استخراج گاز نیاز داریم و آمریکا به دنبال محروم کردن لبنان از منابع گازش است و علت این هم حاضر نشدن هیچ شرکتی برای حفاری در میادین لبنانی تا به امروز است.

وی روی آوردن به داوری بین المللی را غیرممکن دانست و در پایان تاکید کرد: داوری معمولا میان دو کشور، انجام می شود و اگر ما این کار را انجام دهیم در واقع اسرائیل را رسمیت می شناسیم. گفتگوی سیاسی برای لبنان زیانبار است اما گفتگوی فنی و حقوقی، نقطه قوت ما است. هدف از گفتگو این است که پیروز شویم و به حقوقمان برسیم.طرف اسرائیلی توان جنگ ندارد و بازنده بزرگ اسرائیل خواهد بود. مقاومت برگه برنده قوی در مذاکرات لبنان برای گرفتن حقش است».

کلام پایانی

به هر حال ذکر چند نکته درباره این پرونده ضروری است؛

نخست اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال این است که روند امور را به سمت عادی سازی روابط با لبنان به پیش برد.

دوم، هراس تل آویو از تهدیدات مقاومت لبنان است به ویژه که سید حسن نصرالله اخیرا برای محافظت از ثروتهای دریایی لبنان معادله ای ترسیم کرده است و از این رو صهیونیستها با احتیاط و تدریجی حرکت می کنند.

سوم، نحوه عملکرد لبنانی ها. یعنی یا آنها یکدل و متحد در کنار مقاومت حامی منابع طبیعی کشور خود خواهند بود یا تسلیم فشارهای آمریکا می شوند.

چهارم، تلاش رژیم صهیونیستی برای قرار دادن لبنان دربرابر عمل انجام شده با شروع حفاری است.

پنجم، تبلیغات رسانه های صهیونیست در راستای پیشبرد اهداف تل آویو در میدان کاریش است.

کد خبر 5510235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 0
      نباید حفاری کنند نه نه نه